به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پیام آزادگان">آزادگان ، بی شک بخش پژوهشی هر موسسه همانند قلب موسسه عمل میکند. به همین منظور ما نیز به سراغ این بخش آمدیم تا درخصوص فعالیتهایی که در این مرکز انجام میشود، گفت وگویی با معاونت پژوهشی این موسسه داشته باشیم.
معاونت پژوهش موسسه پیام آزادگان از همان سالهای اولیه تشکیل، قدمهای ارزشمندی در راستای چاپ کتابهای خاطرات آزادگان برداشته است. هم اکنون مسئولیت این معاونت با خانم فرزانه قلعهقوند است؛ علاوه بر این چهار کارشناس جوان و فعال در این قسمت به فعالیتهای فرهنگی میپردازند.
احساس مسئولیت خانم قلعهقوند در قبال وظیفهای که به ایشان محول شده است، شگفتانگیز است. دغدغه بزرگ ایشان، معرفی و شناساندن آزادگان و سبک زندگی ارزشمندشان به جامعه است. خودشان معتقد است که باید اسارت از اردوگاه خارج شود و به جامعه و به ویژه نسل جوان برسد. ایشان که خود از خانواده بزرگ ایثارگران است پس از اتمام دوره کاری خود در آموزش و پرورش و کسب عنوان «معلم نمونه کشور» ، «پژوهشگر برتر»، « بانوی نمونه»و... باز هم حجت را برخود تمام شده نمیبیند و هنوز هم بعد از ۱۰ سال بازنشستگی، در زمینه برگزاری کارگاههای آموزشی، داوری آثار داستانی، شعر و پژوهش با این نهاد همکاری صمیمانهای دارد. به تعبیر نگارنده سختکوشی یکی از ویژگیهای این بانوی گرامی است چرا که ایشان پس از اتمام فعالیت رسمی خود در آموزش و پرورش به مدت ۶سال به فعالیتهای فرهنگی خود در معاونت اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران و اداره کل امور بانوان ادامه داد.
ایشان خودشان را در شمار «یاران در گهواره امام(ره)» و وابسته به انقلاب و دفاع مقدس میدانند، از این رو در ابتدای سال ۱۳۹۳ پیشنهاد همکاری با موسسه پیام آزادگان را از جان و دل پذیرفت و به عنوان معاون پژوهشی مشغول خدمت شد. او معتقد است این موسسه به اندازه نام بلند "ابوترابی" مظلوم است و آزادگان هم از این مظلوم واقع شدن بی نصیب نماندهاند. البته این مظلومیت به معنای ظلم پذیری نیست زیرا آنان در اسارتِ دشمن هم "آزاده" بودند و در حقیقت با به زانو درآوردن دشمن، نپذیرفتن ظلم را در تاریخ ثبت کردند. این مظلومیت به معنای بیادعا بودن آنان است و مملکتی که از یاد برد چه بر سر آزادگان رفت؛ اگر چه این مظلومیت خاص مجموعه"دفاع مقدس"است.
با این مقدمه کوتاه به سراغ این بانوی پرتلاش و باانگیزه کشورمان میرویم تا در زمینه فعالیتهایی که تاکنون در این معاونت انجام شده است، بیشتر جویا شویم. امید که مورد توجه خوانندگان و به ویژه مراکز پژوهشی فعال در حوزه دفاع مقدس واقع گردد. با ما همراه شوید:
پیام آزادگان: خانم قلعهقوند لطفا برای آشنایی خوانندگان، بخش پژوهشی موسسه پیام را بیشتر معرفی بفرمایید؟
بخش پژوهش موسسه پیام آزادگان که با هدف: نشر و ترویج سبک زندگی آزادگان تشکیل شده است، اکنون با چهار کارشناس جوان و خود بنده به عنوان معاون پژوهشی در حیطه آزادگان فعالیت میکند. حجم بسیار وسیع کار باعث شده که تقسیم وظایفی صورت بگیرد. یک بخش این معاونت به جمعآوری و ارتقاء اطلاعات و به روزسازی اطلاعات فردی آزادگان میپردازد؛ در واقع ما به عنوان بانک اطلاعاتی آزادگان هم محسوب میشویم. معمولاً برای ساخت فیلم، سریال و کارهای هنری یا معرفی آزادگان به رسانهها، در چارچوب ضوابط اطلاعاتی را در اختیار گروههای درخواست کننده قرار میدهیم، برگزار کنندگان همایشهای اردوگاهی، رسانههای مختلف، صداوسیما، روزنامهها، جراید، سایتهای خبری و سایر مراکز و موسسات هنری از جمله درخواستکنندگان این بخش هستند که تقریباً به طور دائم و در همه هفته جریان دارد. مدیر این قسمت علاوه بر موارد فوق با ارتباط مستمر با مراکز اطلاع رسانی، مرکز اسناد، هلالاحمر، ثبت احوال، بنیاد شهید و..به ارتقاء این بانک میپردازد. همچنین در سایر فعالیتها مانند: طراحی جلد، صفحهآرایی، نظارت بر چاپ، و فعالیتهای عمومی مانند برگزاری جلسات نقد کتاب و.. نیز مشارکت دارد.
از دیگر فعالیتهای پژوهشی موسسه پیام آزادگان، ارتقاء کتابخانه است. این کتابخانه ضمن برقراری ارتباط موثر با کتابخانه جنگ، مراکز و انتشارات مختلف سعی در ارتقاء خود و رسیدن به استانداردهای یک کتابخانه خوب دارد؛ از این رو به سوی تخصصی شدن در حرکت است. می توان گفت بیش از ۹۰ درصد کتابهایی که در خصوص آزادگان در مراکز مختلف چاپ و منتشر شده و نیز کتابهای مطرح دفاع مقدس و جنگ در جهان در این کتابخانه نگهداری میشود. لازم به ذکر است که در کتابخانه تخصصی پیام آزادگان علاوه بر تفکیک موضوعی، دستهبندی اردوگاهی نیز برای کتابهای مربوط به اسارت صورت میگیرد. مراجعان ما را اغلب پژوهشگران تشکیل میدهند. البته مراجعه غیر حضوری هم از سراسر کشور داریم که درخواست ارسال کتاب دارند. امیدواریم که بزودی بتوانیم کتابخانه "دیجیتالی" هم داشته باشیم. کتابدار این کتابخانه علاوه بر همکاری با افراد، پژوهشگران و مراجعان حضوری یا غیرحضوری، جستوجو و ارتباط برای حضور در جشنوارههای ادبی، یافتن کتابهای جدید و اقدام به خرید و...در بخش صفحهآرایی کتابها نیز فعالیت میکند.
یکی دیگر از کارشناسان علاوه بر همکاری در بخش ویرایشِ خاطرات کتاب، مسئولیت تفکیک موضوعی «مخزن خاطرات» را نیز به عهده دارد.
مخزن اطلاعات وظیفه بازبینی و اسکن گزارشِ بازدیدهای صلیب، نامههای آزادگان، اسکنِ پرونده شهدا و پرونده پزشکی آزادگان شهید و متوفی، تنظیم و ورود اطلاعات در اکسل و ورود به بانک اطلاعات را نیز برعهده دارد. طبق دستورالعملی که تنظیم کردیم خاطرات شامل حدود۶۰ موضوع میشود که کارشناس مربوط سعی در مطالعه و تفکیک موضوعات مورد نظر و تایپ آن را بر عهده دارد. فایلهای مربوط در « مخزن اطلاعات» نگهداری و پس از آن در نرمافزاری بارگزاری خواهد شد. این مخزن مورد استفاده پژوهشگران قرار میگیرد.
بخش دیگری از کار مربوط به پیگیری امور جاری است. این بخش به دلیل نتیجه مداربودن بسیار وقتگیر و موثر است. در واقع صفر تا صد کار کتاب یعنی از ابتدا( مطالعه، ویرایش و...) تا عرضه و فروش آن، در این مرکز اتفاق می افتد؛ که همه این امور علاوه بر مکاتبه برای رسیدن به نتیجه با توجه به سیستمهای بیمار اداری، نیاز به پیگیری مداوم دارد. این پیگیریها علاوه برای فروش کتاب و وصول پرداختیها، شامل ارتباط با آزادگان و خانوادههایشان در همایشها، ارتباط برای دعوت از افراد در جلسات نقد کتاب، پیگیری امور فرهنگی با دفاتر موسسه پیام آزادگان و...نیز میشود. کارشناس مربوط به این بخش علاوه بر این به اسکن پرونده شهدا، ورود اطلاعات شهدا و متوفی، همکاری در فرایند راستی آزمایی خاطرات قبل از چاپ نیز میپردازد.
از دیگر فعالیتهای پژوهشی این موسسه میتوان به اجرای طرحهای پژوهشی، جلسات نقد کتاب، رونمایی کتاب، برگزاری نمایشگاههای کتاب و شوراهای پژوهشی اشاره کرد. شوراهای پژوهشی اعضا فرهیخته، علاقمند، و فعالی دارد. دوتن از اعضای آن غیر آزاده هستند مانند دکتر «محمدرضا سنگری» که ایشان به تنهایی یک رسانه محسوب می شوند و خانم دکتر حشمتیان که به عنوان مشاور در « سازمان نشر و آثار ارزشهای مشارکت زنان در دفاع مقدس» هم حضور دارند. همچنین با حضور مستمر در برگزاری نمایشگاههای کتاب توفیقاتی هم کسب کردیم از جمله کسب غرفه برتر در پنجمین و هفتمین نمایشگاه کتاب دفاع مقدس
پیام آزادگان: با چه هدفی کار در این معاونت را آغاز کردید؟
بنده از همان روز اولی که قدم به این موسسه گذاشتم یکی از آرزوهایم این بود که داستان ارزشمند روزهای «اسارت» را از اردوگاهها و همایشهایی که فقط آزادگان در آن حضور دارند به جامعه بکشانم، به نظرم اسارت لایههای پنهان و درسآموزی دارد که حیف است آن را باز هم محصور نگهداریم؛ در این صورت نسل جوان چگونه از این اقیانوس راز مطلع شوند؟ درسهای اسارت فراتر از حکایت «غل و زنجیر» است، مملو از درسهای زندگی است. من به بخش اسارت به عنوان بخش آموزشی نگاه میکنم. بحمدالله درحال حاضر این معاونت در کارگروههای مختلف دفاع مقدس حضور پیدا کرده و این اتفاق خوبی است برای موسسه ما که دیده شده و دیده می شویم.
پیام آزادگان: لطفا درخصوص پژوهشهایی که انجام شده هم توضیحاتی بفرمایید؟
پژوهشهای ما شامل خاطرات آزادگان دفاع مقدس و تمام حوادثی است که در اردوگاهها و زندانهای بعث عراق بر اسرا گذشته است. از صفر تا صد این خاطرات از لحظه حرکت به سوی جبهه، اسارت و طول اسارت و پس از آزادی، در این کتابها گنجانده شده است، از آنجا که خاطره، مبتنی بر حقائق و ثبت واقعیتهاست و تخیل در آن راهی ندارد، پس برای ثبت این خاطرات نیاز به پژوهش هست. یکی از ویژگیهای مثبتی که شاید بتوانم بگویم معمولاً در کتابهای« انتشارات پیام آزادگان» مورد عنایت قرار میگیرد، "راستآزمایی" در مورد مکانها، زمانها، وقایع، افراد و شخصیتهای خاطرات است. در واقع میخواهیم بدانیم آیا این اتفاق در فلان اردوگاه و در زمان خاصی که بیان شده با حضور فلان اسیر، دقیقا بوده یانه؟
پیام آزادگان: لطفا در خصوص "راستآزمایی" بیشتر توضیح بفرمایید؟
راستیآزمایی به این معنا که صحت و سقم سندها، حرفها، افراد، وقایع و...در این خاطرات، نیازمند پژوهش، پرسوجو و تحقیق است.
زمانی که سخن از "خاطره" دفاع مقدس میشود قطعا باید به دنبال راستآزمایی برویم. این به معنای مورد اعتماد نبودنِ روایان عزیز نیست، بلکه گذشت زمان و فاکتورهای اجتناب ناپذیر دیگر دست به دست هم میدهند تا خاطرات را کمرنگ و گاهی مخدوش کنند که راستآزمایی مانع آن میشود. به خاطر داشته باشیم اگر چه از اسارت سند مکتوب کم داریم، آنقدر کم که به حساب نمیآید و در واقع هر چه هست «تاریخ شفاهی» است.
کافی است در یک خاطره تنها یک اسم را ببینم حتی بدون اینکه نام فامیلی از آن فرد ذکر شده باشد مثلا -حسین از مشهد -که فلان ویژگی خاص را داشته، در بخش پژوهش ریز به ریز میگردیم، نامخانوادگی و شماره تماس شخص را پیدا میکنیم و با ایشان تماس میگیریم؛ اگر ایشان بگوید من این واقعه را فراموش کردهام و خاطرم نیست، از او سراغ اسیر یا آزادگان دیگری را میگیریم که همزمان با او در اردوگاه بودهاند؟ و یا مسئول آسایشگاه را پیدا میکنیم و با افرادی که در آن واقعه حضور داشتهاند، صحبت میکنیم و اینطور به راستیآزمایی میرسیم.
این بانوی پژوهشگر در ادامه سخنانش میگوید: به جرات میتوانم بگویم تمام اسامی که در این کتابها- به ویژه در این چند سال اخیر- آمده، افراد و اتفاقاتی که برایشان رخ داده را با پرسوجو شناسایی کردهایم و میتوانم بگویم تا اتفاق و افراد به وجودآورنده این خاطره برای ما شناخته نشوند و صحت آن وقایع برای ما مسجل نشود قطعا خاطرهای به چاپ نخواهد رسید. این اتفاق، خاص انتشارات ما هست و به نظرم انتشاراتهای دیگر به آن توجه نمیکنند.
پیام آزادگان: در مواجه با کتابهایی که در خارج ازموسسه در این زمینه به چاپ میرسد و قطعا هم بیاشکال نیست، چه کردهاید؟
ما مسئولیت چاپ اینگونه کتابها را بر عهده نداریم و صرفاً به خاطر تکلیفی که احساس میکنیم، با بررسی کتابهای انتشارات دیگر متوجه شدیم در بخشهای مربوط به اسارت و اردوگاه اشکالاتی از قبیل صحیح نبودن خاطره، واقعه و یا غلو به چشم میخورد لذا طی مکاتباتی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم- متاسفانه این وزارتخانه پاسخگو نبود- مکاتبات دیگری را با سازمان حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس سپاه و بسیج داشتیم که سردار حقطلب طی آن نامهای را مبنی بر ارتباط با این مجموعه در زمینه چاپ خاطرات آزادگان به انتشاراتیهای دیگر مراکز حفظ آثار ارسال کردند. خوشبختانه این اتفاق افتاد و از فروردین ماه سال ۹۶ تاکنون چندین کتاب برای بررسی به این معاونت ارسال شد. البته باید بگویم ورود ما تنها به بخشهای اسارت و مستندات مربوط آن هست. البته کتابهای زیادی در این زمینه چاپ شده که به لحاظ قلم، شکل و یا محتوا شاید کتاب خوبی هم باشد اما راستی آزمایی نشده است و ما این سخن را با دلیل و مدرک عنوان میکنیم که اگر کسی دست روی هر کتابی در این حوزه بگذارد میتوانیم روی آن بحث کنیم که اصلا یا این اتفاق هرگز نیفتاده و یا اینکه در آن بسیار غلو و بزرگنمایی صورت گرفته است.
خانم قلعهقوند در ادامه می گوید: البته خط قرمزهایی هم وجود دارد که لازم است حتما لحاظ شود زیرا جامعه در شرایطی بسر میبرد که بسیاری از افراد از آب گلآلود ماهی میگیرند بنابر این ما به دنبال محکوم کردن گروههای خاصی نیستیم و یا اگر در خاطرهای مشاهده کنیم که به ملیت و یا قوم و قبیله و یا به گویش زبانی خاصی توهین شده و هویت گروهی از افراد زیر سوال برده شدهاند، آن قسمت را هم تعدیل میکنیم و یا اگر نامی از یک خبرچین آمده سعی میکنیم آن را به نوعی حدف کنیم؛ علت آن هم آن هست که تعداد این افراد در برابر حجم تعداد آزادگان اصلا قابل ملاحظه نیست، از طرفی کنار آمدن با شرایط بسیار سخت و صعب اسارت، واقعا پهلوانی و ایمان قوی میخواهد؛ شاید فردی هم بوده که نتوانسته آن شرایط را تحمل کند، ممکن است در حال حاضر توبه کرده و در کنار خانوادهاش زندگی میکند نباید با حیثیت این فرد بازی شود زیرا خداوند نیز گناهان بندگانش را برملا نمیکند و توبه بندگانش را میپذیرد.
خوشبختانه مهمترین کاری که دربخش چاپ کتاب این انتشارات روز به روز در حال شکلگیری است آن است که سعی میکنیم خودمان را به استاندارها نزدیک کنیم و در کتابهایی هم که امسال به چاپ رسیده شاهد این رشد هستیم.
پیام آزادگان: تولد یک کتاب خاطره از کجا شکل میگیرد؟
لازم به ذکر است گاهی یک خاطره به صورت "خودنوشت و یا خودنگار" است که خودِ آزاده نوشته و به دست ما می رسد. البته اغلب این گونه نوشتهها که بسیار زیاد هم هستند، در عین ارزشمندی، در چارچوب و قواعد خاطرهنویسی قرار ندارند و این کار ما را بسیار سخت میکند. از آنجایی که نمیخواهم این خاطرات را برگردانم، با انتخاب بهترینشان که معمولاً با در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند اردوگاه خاص، اتفاق خاص و..همراه است این خاطرات بازنویسی میشوند. البته آنچه ما از این عزیز آزاده میخواهیم آن است که سه نفر از هم اردوگاهیانش، آن خاطره را بخوانند و تایید کنند. البته باز هم در صورت مشاهده هرگونه ابهام، با افراد دیگری تماس میگیریم و پس از این که از سلامت و صحت خاطره مطمئن شدیم آن خاطره را بعد از بازخوانی، بازنگری، بازنویسی و ویرایست محتوایی و..چاپ میکنیم. معمولا حجم کار در موسسه این فرصت را نمیدهد که در زمان اداری کار را به پیش ببرم و اغلب به خاطر صرفهجویی در هزینهها، کارهای مربوط به کتاب در ساعات غیراداری و منزل انجام میشود.
پیام آزادگان: خانم قلعه قوند لطفا کتابهایی که امسال و به تازگی انتشارات پیام آزادگان مبادرت به چاپ آنها نموده است را برای خوانندگان معرفی بفرمایید.
*"کتابشناسی سید آزادگان" که پیرامون کتابهای مربوط مرحوم حاج آقا ابوترابی چاپ شده است. این کتاب میتواند مرجع مناسبی باشد.
*کتاب "مادر" که به قلم شیوای دکتر رحمانیان به نگارش در آمده. محور این کتاب، مادر آزادهای است که کمتر نویسندة آزادهای به آن پرداخته است. خواننده از همان ابتدا با دکتر رحمانیان و کتاب"مادر" به جهرم (زادگاه مادر آزاده) خانه روستایی او قدم میگذارد و از پس هر کلمه این کتاب، عطرخوش آن را استشمام میکند. در ادامه همان «مادر» است که با شهامت فرزندش را راهی جبهه میکند و از آن پس مخاطب نامههای فرزند میشود، فرزندان بسیار موفقی را تربیت میکند و بعد به رحمت خدا میرود. در انتها درختهای نارنج از او به یادگار میماند و مشتی خاطره...
*کتاب "جنگ، اسارت، خانواده" کتابی است که با توجه به یک طرح پژوهشی در موسسه پیام شکل گرفت.این کتاب از دل همان طرح استخراج شده و توسط دوتن از پژوهشگران جوان که یکی از آنها خود فرزند آزاده هست بیرون آمده و بزودی به بازار عرضه خواهد شد.
*کتاب "خداحافظ آقای رئیس" هم کتاب ارزشمند دیگری است که به خاطرات آزاده روحانی حجتالاسلام و المسلمین "علی علیدوست» معروف به قزوینی میپردازد. در این کتاب میبینیم که علی علیدوست چگونه توانست از مصیبت از دست دادن مادر و خواهرش در زلزله بوئین زهرا عبور کند و به مبارزه با ستمشاهی پهلوی بپردازد. علاوه بر این در این کتاب با حضور موثر این آزادة قزوینی در اسارت آشنا میشویم. این کتاب در چهار فصل به قلم توانای خانم سهیلا عبدالحسینی بسیار هنرمندانه به آن نگارش درآمده است. چاپ دوم این کتاب در دست اقدام است.
*کتاب یک بعلاوه پنج خاطرات آزاده قاسم قناعتگر از آزادگان "هراتِ یزد" است. این کتاب به قلم توانای جلال توکلی در پنج فصل نوشته شده است. موضوع این کتاب به زندگی آقای قاسم قناعتگر بازمیگردد. او در نوجوانی به قصد رفتن به جبهه از خانه فرار میکند و سرانجام سر از اسارت در میآورد. چاپ دوم این کتاب نیز در دست اقدام است.
* کتاب"خاکریز دوازدهم" کتاب خاطرات دکتر"حیدری نسب" از آزادگان زابل است. ایشان از خانوادههای متدین و انقلابی است که در زمان جنگ ایران و عراق، به همراه چهار برادرش در جبهه حضور مییابد و در شرایط نابرابر جنگ به همراه برادر به اسارت دشمن درمیآید. او مدت اسارتش را در اردوگاههای تکریت سپری کرده است. به نظر من این کتاب از لحاظ نقش مهم آزادگان، در مواجهه با «جنگ نرم» و خنثی کردن نقشههای دشمن و رسانهها بسیار خاص است چرا که اتفاقات خوب و کمنظیری در آن نقل شده. رسانههای دشمن نقش فریبندگی نوجوانان را برعهده داشتند که با مقاومت همین نوجوانان و جوانان مواجه میشدند. این کتاب به عنوان یک منبع به خوبی میتواند در مراکز پژوهشی و فرهنگی مورد استفاده قرار بگیرد.
*کتاب "ستارگان بهبهو" نوشته آقای محمدجواد اسکافی از آزادگان بهبهان است. کلمه "بهبهو" همان بهبهان به گویش مردم همان دیار معنی میدهد. نویسنده در این کتاب به معرفی ۶۲ نفر آزادگان بهبهان پرداخته است. البته طور مختصر و کوتاه از زمان کودکی تا مرحله پیروزی انقلاب و بعد هم جبهه، سپس به اسارت و پس از بازگشت از اسارت در این کتاب آمده است.
در حال حاضر مشغول آماده سازی ۶ عنوان کتاب دیگر هستیم که انشاءالله در اردیبهشت ۹۷ عرضه خواهد شد.
پیام آزادگان: پیشنهاد شما به مسئولان این حوزه چه میتواند باشد؟
ما یک موسسه خصوصی و به نوعی دفاع مقدسی هستیم و برای معرفی و فروش کتابهایمان نیازمند یاری بیشتر، زیرا از هیچ جای به خصوصی نسبت به ما حمایت و کمک مالی انجام نمیشود. ادارات، سازمانها و وزارتخانهها معمولاً برای خرید کتاب به انتشاراتیهای صاحب نام و معروف مراجعه می کنند یا از کتابهایی که به نوعی دچار اقبال بیشتری شدند حمایت میکنند! البته باید فرهنگ کتابخوانی را گسترش داد و باید این ذهنیت را که دفاع مقدس مربوط به خط فکری خاص، افراد خاص و گروه خاصی است عوض کرد. با تغییر نگرش در مورد دفاع مقدس هر فرد ایرانی خود را متعلق به این خانواده میبیند و گرایش بیشتری به مطالعه این کتابها حس میکند. چه بسا که این احساس مسئولیت، او را به تبلیغ و ترغیب در این عرصه وادارد و در نتیجه کتاب به دست «فرد» میرسد نه اداره و سازمان... البته ما بسیار علاقهمند هستیم که این کتابها که به حق کتابهای سالمی هستند و راستی آزمایی هم شدهاند در مراکز مختلف پژوهشی و فرهنگی و دفاع مقدسی مورد استفاده قرار بگیرد.
پیام آزادگان: با توجه به حجم وسیع کار که در این معاونت انجام میشود، خروجی و استقبال از این فعالیت چگونه است؟
با ارتباطاتی که تاکنون با مراکز فرهنگی دیگر برقرار کردهایم می توانم بگویم استقبال خوب است که البته این هم باز برمیگردد به دوندگی و تلاش خودمان.
ما بخش گمشدهای از مراکز مربوط به دفاع مقدس و بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدسیم و به نظرم، هم این بنیاد و هم سایر مراکزی که در این عرصه فعالیت میکنند باید به سراغمان بیایند. ما بالهای این مراکز دفاع مقدسی هستیم و بدون بال پرواز محال است! اسارت بخش مهمی از ناگفته های جنگ را در خود نهان دارد، بخشی که هم شهید دارد، هم جانباز و مجروح، هم رزمنده؛ پس اسارت یعنی همة دفاع مقدس. دفاع مقدس ۸ سال به طول انجامید اما اسارت ۱۰سال و حتی اولیتر است برای مورد لطف قرارگرفتن.
برای «موسسه پیام آزادگان»- که یادگار مرحوم ابوترابی است- تا زمانی که آخرین آزاده نفس میکشد دفاع مقدس همواره ادامه دارد.
بنابراین آن که باید چراغ به دست بگیرد و به دنبال این شاهدان زنده ایثار و صبر و مقاومت بگردد، کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، وزارت ارشاد اسلامی، بنیاد حفظ آثار، بنیاد شهید، نهاد کتابخانه ها وغیره هستند نه ما؛ که متاسفانه این اتفاق برعکس رخ میدهد!
پیام آزادگان: پیشنهادشما دراین باره چیست؟
پیشنهاد ما این است که آنها خود این قطعه گمشده پازلشان را پیدا کنند و جالب اینکه در اغلب اساسنامههایشان بندهایی مبنی بر این حمایت نیز وجود دارد! که به نظرم فقط روی کاغذ است و به این دلیل من با صراحت و شهامت و دلیل، همه جا اعلام کردهام از مسئولان هیچکس به جز حضرت آقا(رضی) دغدغه واقعی پرداختن به دفاع مقدس را ندارد چون اگر داشتند قطع به یقین باید به سراغ موسسه ما هم که به طور وسیعی در این زمینه فعال است هم میآمدند. تبعات حاصل از اسارت آنقدر زیاد است که هر روز از تعداد جامعه هدف ما کاسته میشود و بخش زیادی از این خاطراتِ درسآموز، ناگفته میماند. به خاطرات شهدا پرداختن بسیار ارزشمند است اما شهید حضور فیزیکی ندارد و هر آنچه نوشته میشود اغلب نقل قول است؛ اما داستانِ آن جانبازی که در جبهه رشادتها آفریده، جانباز شیمیایی و یا آزادهای که هم نشانِ جانبازی را با خود دارد و هم داستان شگفتِ دوران اسارت را، قابل دسترس است؛ چون آزاده هنوز زنده است و حضور دارد؛ او خاطرات خودش را میگوید و نقل قول نمیکند. کوتاهی مسئولان بسیار زیاد است و متاسفانه «هفته مقدس» خلاصه شده است در بنرهایی که یک هفته در سال، رنگ بیرون و آفتاب را میبینند و بعد به انبار برمیگردند
سخن پایانی این بانوی بزرگوار:
آن روزها که معلم بودم، در زنگهای انشا جزو آن دسته از معلمانی بودم که به تفکیک مستقیمِ گامهای نگارش و نوشتنِ نتیجه در پایان اعتقادی نداشتم. من به فرآیند فکر میکنم. در یک کار فرهنگی پایانی وجود ندارد. با افتخار و اقتدار میگویم که کارهای قابل قبولی در معاونت ما صورت گرفته که به درستی آن ایمان دارم زیرا کار موسسه با عشقِ انسان کمنظیری چون «سیدآزادگان» آغاز شده و این عشق در تمام زوایای آن جاری است. ما در کتابهایمان که غالبا هم در خاطرات آزادگان خلاصه میشود از کنار هیچ اتفاقی ساده عبور نمیکنیم. کار نفسگیر و وقتگیرِ راستیآزمایی بهترین اتفاقی است که در کتابهای ما به چشم میخورد و این تنها به خاطر مهر، عشق و تعلق خاطری است که نسبت به این عرصه در وجودم موج میزند.
درپایان این گفت وگوی شیرین و البته قابل تامل، ما نیز برای این بانوی سختکوش و تیم پژوهشگر موسسه پیام آزادگان توفیق روزافزون و درخشیدن هرچه بیشتر درعرصه دفاع مقدس را آرزومندیم.
لینک مطلب: http://mfpa.irews
برچسبها:
یک به علاوه پنج,
قاسم قناعتگر,
جلال توکلی,
فرزانه قلعه قوند,
پیام آزادگان طعم شیرین عدالت...